Zelfrijdende technologie hoort volgens Renault nie…

Zelfrijdende technologie hoort volgens Renault nie…

Het gaat met ups en downs, maar achter de schermen blijven de meeste automerken doorwerken aan de zelfrijdende auto. Elon Musk, de CEO van Tesla, blijft er zelfs van overtuigd dat het de enige technologie is die zijn bedrijf op middellange termijn waarde en overlevingskansen zal geven. Rechtszaken over betreurenswaardige fatale ongevallen of niet.

Met een beetje hulp van de Master

Die gamechangergedachte zijn wel meerdere bazen toe gedaan, maar Renault keerde vorig jaar resoluut zijn kar na verkennende toepassingen in prototypes zoals de Morphoz. Bij monde van zijn Chief Technical Officer (CTO) Gilles Le Borgne zei het vorig jaar al niet langer te geloven in auto’s die al het werk van de bestuurder uit handen nemen. Alles wat gereguleerd moet worden boven 60 km/u valt volgens de Fransman te duur uit, waardoor de toegankelijkheid van het gamma in het gedrang zou komen. Voor zijn personenwagens houdt Renault het daarom op Level 2+, wat neerkomt op een slimme cruisecontrol die kan inspelen op rijstroken, bochten of desnoods een rotonde. Dus geen privé-auto’s zonder bestuurder maar mét het ruitenlogo.

Advertentie – lees hieronder verder

Toch kijkt de Franse autofabrikant nog altijd naar de hogere niveaus, waarbij je met Level 5 de volledig autonoom rijdende auto in alle omstandigheden bereikt. Nu, auto blijkt een verkeerd gekozen woord. Renault schuift als technologiedrager zijn elektrische Master in de spotlights. Op basis van dat platform start het merk testen met een shuttle. Niet op een afgesloten fabrieksterrein van het merk. Tijdens Roland Garros zullen de taxibusjes instaan voor het vervoer van vips. Net als in de luchtvaart zijn de shuttles uitgerust met back-upsystemen voor het geval er iets fout loopt. En er is ook nog altijd een operator aan boord, al is het de bedoeling dat deze alleen maar ingrijpt in complexe situaties, ofwel ogenblikken waarop de shuttle komt vast te zitten.

 

Zeven keer goedkoper dan een tram

Het testwerk tijdens de French Open is ook niet zomaar een publiciteitsstunt, want Renault heeft zijn huiswerk gemaakt. In totaal zouden 400 steden geïnteresseerd kunnen zijn, aldus de Franse fabrikant. Ze kunnen een rol opnemen in steden die de vervuiling moeten terugdringen, zoals Parijs of Lyon in Frankrijk, met snelheden tussen 30 km/u en 70 km/u. De shuttles kunnen twintig mensen vervoeren. Ze zijn Level 4 – nog niet het hoogste dus – wat betekent dat ze zelfstandig kunnen opereren in een afgebakende omgeving, hier een deel van de stad Parijs. Tijdens de presentatie van de shuttle zei Le Borgne over Level 5: “Er zijn nog een paar experimenten gaande voor dit niveau, maar we komen steeds verder.” Renault ziet vooral een business case voor zijn mobiliteitsoplossing als alternatief voor het openbaar vervoer. Het wijst erop dat autonoom rijdende shuttles per kilometer al gauw zeven keer goedkoper zijn dan een tram, waar veel infrastructuur komt bij kijken. De kilometerkost ligt de helft lager vergeleken met een bus.

De plannen van Renault zijn dus concreet. In 2026 komt er een reality check in Châteauroux, waarna het vermarkten gepland staat voor 2027 of 2028, naargelang de resultaten van het testwerk. De Franse autofabrikant zoekt dus aansluiting bij de concepten die in grote Chinese steden als Beijing, Shanghai of Shenzhen (en in het Amerikaane San Francisco) al in commercieel gebruik zijn. En die vergelijking is geen toeval. Want de uitwerking van deze shuttle is gebeurd door het Chinese WeRide. Renault heeft een belang in deze startup en het is ook de enige ter wereld die autonome shuttles heeft rondrijden op drie continenten.

Tesla blijft trouwens ook niet blind voor deze vormen van deelmobiliteit. Op 8 augustus zal het zijn robotaxi onthullen, een autonoom rijdende compacte auto die het midden houdt tussen een shuttle en een personenwagen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?