alles wat je moet weten over deze technologie

Sinds dit jaar zijn we een MUM rijker. MUM is het Multitask Unified Model van Google, dat het in juni trots presenteerde. Je doet als gebruiker niets direct met MUM, maar wel heel veel indirect. Dit is wat dat model ongeveer inhoudt.

In dit artikel zetten we uiteen wat we weten over het Multitask Unified Model. Uiteraard is niet alles bekend over de technische werking van het model, want het behoort tot het algoritme van een van ‘s werelds grootste bedrijven. Vanzelfsprekend is informatie over de technische werking van het model schaars.

Foto’s, video’s en tekst

Aan de andere kant is het ook interessanter om te weten wat je er precies aan hebt. MUM is bedoeld om zoekresultaten te geven die boven taal en formaat uitstijgen. Dat betekent dat het als geen ander kan vertalen, maar ook dat het zowel video’s, foto’s als tekst kan verwerken. Het aantal talen dat MUM op dit moment aankan is 75 stuks.

MUM is een redder, maar ook een killer. Ze maakt namelijk een einde aan BERT. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Hier komt geen Bumblebee aan te pas, maar wel een systeem waarmee de logica achter woorden en de linkjes die erbij komen kijken combineert. BERT was al een aanwinst voor Google, maar MUM overstemt hem volledig.

De kunstmatige intelligentie is aanzienlijk verbeterd en hierdoor worden online zoekopdrachten nog beter verwerkt. Het geeft de zoekmachine bijna een eigen vorm van intuïtie: uit een paar woorden kan het linkjes leggen met wat je eigenlijk echt bedoeld. Ook komen er straks vierkantjes in beeld waarin Google (maar eigenlijk MUM) je meerdere opties geeft. Zoek je dus bijvoorbeeld oordopjes, dan zal MUM mogelijk aangeven in-ears, hoofdtelefoon, bedraad, enzovoort.

Iets meer context

Het zoekt alvast voor jou de context en dus de verdieping, waardoor je niet meer zelf meerdere zoekopdrachten hoeft te beginnen. Enorm waardevol. Dat doet het bovendien niet alleen met tekst, maar dus ook met afbeeldingen, video’s en zelfs podcasts. Iets wat eerder niet mogelijk was.

Er zijn nog wel kanttekeningen, want waar kunstmatige intelligentie wordt gebruikt volgen altijd ethische vraagstukken. Hoe gaat Google zorgen dat MUM zo objectief mogelijk blijft? Deze vraag is geen aanstellerij: Amazons recruitmentbot nodigde op een x moment alleen nog mannen uit en Twitters crop-software liet altijd de witte persoon zien in plaats van de zwarte persoon die ook in de foto te zien was.

Google is zich hiervan bewust en heeft dan ook meerdere factoren geïmplementeerd die dat tegen moeten gaan. Zo wordt er gebruikgemaakt van menselijke feedback. Gebruikers kunnen de informatie langs de Search Quality Rater Guidelines leggen, een soort meetlat. Ook is het de bedoeling dat MUM een grote rol gaat spelen in onderzoek naar hoe de CO2-uitstoot kan worden teruggedrongen. Grote neurale netwerken, zoals Google Zoeken, dragen enorm bij aan die uitstoot en MUM moet continu blijven zoeken naar manieren om daar iets aan te doen.

Hoe werkt MUM?

De vraag is natuurlijk hoe MUM precies te werk gaat. Ten eerste overstijgt het het silodenken waarmee Google ooit is gestart. Daarnaast worden taalbarrières weggehaald. Alles wat gebruikers intoetsen wordt van alle kanten bekeken, aldus Google. Zo hoopt het steeds beter te weten wat mensen zoeken en komt het sneller met het gewenste zoekresultaat.

Waarschijnlijk zal het nieuwe model ook invloed hebben op SEO: Search Engine Optimisation. Dat is goed om te weten, want veel bedrijven gebruiken dit om te zorgen dat hun website boven die van de concurrent komt te staan. Er zijn wel regels waaraan je kunt meten of iets SEO-proof is, maar die regels zouden zomaar kunnen veranderen met MUM. Op dit moment is daar nog niets over te zeggen.

Sowieso is MUM gehuld in mysterie en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven. In ieder geval is het positief dat er meer context wordt gegeven aan een zoekopdracht. Zeker voor bijvoorbeeld mensen die digibeet zijn. Wanneer we meer over MUM te weten komen, updaten we dit artikel.