-
XPeng heeft zijn omzet met 54% YoY in Q1 2024 en 147% YoY in Q4 2023 verhoogd, ondanks de uitdagingen door Amerikaanse en EU-tarieven.
-
Het bedrijf werkt samen met Volkswagen, wat heeft bijgedragen aan verbeterde marges in de laatste kwartalen.
-
XPeng lijkt op het moment de goede keuzes te maken als we kijken naar de nieuwe opwaartse trend in de marges van het bedrijf.
XPeng, een groeiende Chinese EV-fabrikant, heeft de afgelopen tijd te maken gehad met een volatiele aandelenkoers. In dit artikel duik ik in de recente ontwikkelingen en prestaties van XPeng, en belicht de belangrijke cijfers en groeifactoren die de toekomst van het bedrijf bepalen.
De aandelenkoers van Xpeng sinds de beursgang:
De recente invoering van tarieven door de VS en de EU heeft geleid tot onrust onder beleggers. Amerikaanse tarieven van 100% en EU-provisionele rechten van 31%-48% op Chinese EV-importen, hebben de aandelenkoers van XPeng doen dalen van $10 in mei tot $7,71 op het moment van schrijven.
Echter, deze tarieven hebben geen significant directe invloed op XPeng’s financiële resultaten, omdat de verkoopvolumes in Europa nog laag zijn. Het bedrijf heeft ruimte om zijn prijzen aan te passen zonder de marges significant te beïnvloeden.
De brutomarge van Xpeng sinds de beursgang:
XPeng heeft in de afgelopen kwartalen een sterke omzetgroei laten zien. In Q4 2023 verkocht het bedrijf 60.000 voertuigen, wat resulteerde in een omzetgroei van 147% YoY. In Q1 2024 werden 22.000 voertuigen verkocht, met een groei van 54% YoY. De verwachte verkoop voor Q2 2024 ligt op 29.000 voertuigen aan de lage kant van hun schattingen, wat wijst op een voortzetting van deze groei.
De omzet(groei) van Xpeng sinds de beursgang:
De belangrijkste drijfveren achter deze groei zijn de hogere verkoop van dure modellen zoals de X9 en G9. Daarnaast staat de lancering van de nieuwe Mona in Q3 2024 en een B-klasse sedan in Q4 2024 gepland. De Mona, geprijsd tussen ¥100.000 en ¥150.000 (ongeveer $13.800 – $20.700), biedt een bereik van meer dan 500 km en concurreert direct met modellen zoals de BYD Atto 3.
Een andere belangrijke factor is de verbetering van XPeng’s marges. In de eerste helft van 2023 had het bedrijf te kampen met negatieve brutomarges door de EV-prijzenoorlog in China. De samenwerking met Volkswagen omvat de gezamenlijke ontwikkeling van twee B-klasse BEV-modellen, wat zorgt voor terugkerende inkomsten voor XPeng.
XPeng’s nettoverlies per voertuig is ook aanzienlijk gedaald, ondanks een lichte stijging in Q1 2024 door lagere voertuigverkopen. Het bedrijf heeft zijn kosten verlaagd, met name op het gebied van marketing en commissies aan franchise-winkels.
Een belangrijke maatstaf voor het evalueren van een EV-bedrijf is de consistentie en groei van de leveringen. XPeng heeft sinds 2020 een gestage toename in kwartaalleveringen laten zien. In 2023 leverde het bedrijf maar liefst 141.601 voertuigen, een stijging van 17% ten opzichte van het voorgaande jaar. Ondanks een seizoensgebonden daling in leveringen in Q1 2024, blijft XPeng een sterke speler met groeipotentieel in de komende jaren.
XPeng heeft zijn inspanningen op internationalisatie voortgezet, met recente uitbreidingen naar de Duitse en Hongkongse markt. Daarnaast heeft het bedrijf een partnerschap gesloten met het Australische TrueEV om de Australische markt te betreden. Deze strategische partnerschappen geven XPeng toegang tot een breder en diverser consumentenmarkt, wat de groeitrajecten van de leveringen verder kan ondersteunen.
Naast de productie is de kwaliteit van de geproduceerde voertuigen een cruciale overweging. XPeng’s voertuigen hebben sterke veiligheidsbeoordelingen gekregen, met de G9 die een 5-sterren veiligheidsbeoordeling behaalde van Euro NCAP in 2023. Het P7-model kreeg dezelfde beoordeling van zowel Euro NCAP als C-NCAP, wat de betrouwbaarheid en veiligheid van XPeng’s voertuigen onderstreept.
Een van de grootste uitdagingen voor XPeng is de felle concurrentie in de EV-markt. Grote spelers zoals BYD domineren de markt, terwijl XPeng nog niet dezelfde merkbekendheid heeft opgebouwd. De intense prijsconcurrentie, aangevoerd door BYD en Tesla, zet verdere druk op XPeng om concurrerend te blijven in een snel veranderende markt.
De verkrappende supply chain voor halfgeleiders en essentiële metalen vormt een aanzienlijke uitdaging voor XPeng. Grotere spelers zoals Tesla kunnen dit mitigeren door componenten in eigen huis te produceren, terwijl XPeng meer afhankelijk is van buitenlandse leveranciers zoals Nvidia. Bovendien heeft XPeng recentelijk zijn supply chain manager geschorst wegens corruptie, wat vragen oproept over de interne integriteit en efficiëntie van het management.
Hoewel XPeng’s inkomsten zijn gegroeid van 2,63 miljard yuan in 2019 tot 33,9 miljard yuan in 2023, blijft de nettowinst dalen. De netto winstmarge van -28,26% is zorgwekkend, vooral in vergelijking met concurrenten zoals Li Auto die positieve nettowinst en marges hebben laten zien. XPeng’s brutowinstmarge van 3,67% is aanzienlijk lager dan die van zijn concurrenten, wat wijst op inefficiënties in de kostenstructuur van het bedrijf.
De nettowinstmarge van Xpeng sinds de beursgang:
XPeng heeft de afgelopen vijf jaar negatieve vrije kasstromen ervaren, wat betekent dat het bedrijf geen overtollige kasmiddelen heeft na aftrek van operationele- en kapitaaluitgaven. Dit beperkt het vermogen van XPeng om te herinvesteren, schulden af te lossen en waarde terug te geven aan aandeelhouders.
Analistenprojecties voor XPeng’s winst verwachten het vroegste break-even punt in 2025. Echter, onder optimistische aannames dat het bedrijf dit jaar break-even bereikt en een jaarlijkse winstgroei van 35% over de volgende vijf jaar.
Normaal gesproken richt ik me meestal op bedrijven met een bewezen staat van dienst, waarbij trends in winst per aandeel (EPS) en vrije kasstroom meer of minder stabiel zijn. Echter, in het geval van XPeng zijn zowel de winst als de vrije kasstroom nog diep negatief. Analisten verwachten dat XPeng op zijn vroegst in 2025 break-even zal bereiken.
Desondanks is het mogelijk om met de meest optimistische aannames een berekening te maken voor de waardering van Xpeng. Stel dat het bedrijf dit jaar al break-even draait, een aanname die verder gaat dan de meeste analistenprojecties. Als je vervolgens een jaarlijkse winstgroei van 35% over de volgende vijf jaar verwacht, gezien het groeipotentieel van het bedrijf, kom je alsnog op een fair-value van rond de $7,70 uit voor het aandeel op dit moment.
Daarbij wordt een verwachte P/E-ratio van 28 gehanteerd, wat ik een redelijk multiple vind voor een autobedrijf als deze. De toekomstige waarden worden verdisconteerd met een minimaal jaarlijks rendement van 8%. Tot slot wordt er een bescheiden veiligheidsmarge van 10% toegepast, hoewel deze eigenlijk hoger zou moeten zijn. Kortom, als we kijken naar het meest positieve scenario, dan nog lijkt Xpeng op dit moment niet direct interessant gewaardeerd.
De P/S ratio van Xpeng sinds de beursgang:
Ondanks de positieve ontwikkelingen blijft XPeng dus relatief duur, ook vergeleken met andere Chinese EV-startups zoals Li Auto. Li Auto overtrof de verwachtingen met drievoudige groeicijfers en sterke marges, wat XPeng onder druk zet. XPeng wordt momenteel verhandeld tegen een prijs-omzetverhouding van 1,46x, wat ver onder het 3-jaars gemiddelde van 4,4x ligt. Het vele malen sterkere Li Auto heeft echter een P/S ratio van maar iets hoger, namelijk 1,70x.
In conclusie, hoewel XPeng zeker groeipotentie heeft en kwalitatief hoogwaardige voertuigen produceert, maken de financiële uitdagingen en intense concurrentie het risico-rendement profiel van het aandeel momenteel ongunstig. Daarom ben ikzelf nog niet geïnteresseerd in dit bedrijf op dit moment, en wil ik eerst een duidelijkere koers zien binnen het bedrijf richting winstgevendheid.